Головна

Шкільна бібліотека

Перелік предметів

Англійська мова
Біологія
Географія
Економіка
Інформатика
Історія
Математика
Німецька мова
ОБЖ
Політологія
Право
Природознавство
Психологія і педагогіка
Російська мова
Соціологія
Фізика
Філософія
Французька мова
Українська мова
Хімія

Підручники в PDF


 

УКРАЇНСЬКА МОВА. ПІДГОТОВКА ДО ЗНО
ЛЕКСИКОЛОГІЯ

Тексти для диктантів

Розваги

Після урочистої відправи, коли люди розійшлися з церкви, а стомлений дзвонар і собі побрів додому, дзвіницею заволоділи сільські хлопчаки. Коли їм ще натішитись, як не на Різдво чи Новий рік.

Здавна так заведено, що в дні свят цілими днями не вгавають церковні дзвони. Один поперед одного показують своє вміння невгамовні хлоп'ята, б'ючи калаталами маленькі тонкоголосі, середні й важкі, басовиті дзвони. Такий концерт на дзвіниці здіймуть, що все село гуде. Часом закатають невлад, здебільшого малюки, які вперше взялися за вірьовки. Але нічого! Нехай вчаться, нехай розважаються, на те й свято.

Багато дітвори зібралося на річці. Деякі гасали на ковзанах, а чимало обліпили крутилку, неначе рій коло вулика, і галасували, верещали на. всі лади. Крутилка — це на кілку, вбитому в кригу, який сягав аж до дна річки, настромлене звичайне колесо від воза, до нього прикручений довжелезний дрюк, на кінці якого прив'язані одні, а то й двоє санчат. У колесо між спиці вставлені два-три кілки, на які налягають хлоп'ята, обертаючи навколо кілка колесо. І описує, мов циркуль, величезний дрюк з санчатами на блискучому льоду круги. Іноді так розкрутять, що в тих, хто сидить на санчатах, аж в очах миготить і в душі холоне.

Накрутившись досхочу на крижаній каруселі, Тимко з Васильком подалися на ковзанку, на якій з розгону падала, переверталась на льоду ошаліла від радості малеча.

(214 сл.) І.Цюпа

 

На степу багато росте їстівного зела, треба лише знати, яке з нього можна їсти, щоб, бува, блекоти не вхопити чи жаб'ячого маку, арізнітамбрандушки, або козельці, або молочайник (не той, що на толоці росте), або пасльон та дикий мак — це вже неабиякі ласощі, степові гостинці. І степом можна йти безвісти, і лягати на землю, прикласти вухо до землі — то тільки вмій прислухатися — шумить і гомонить, а коли лягти горілиць і вдивитися в глибоке небо, де плинуть хмари на синьому повітрі, тоді здається, що сам летиш у небі, одірвавшись од землі, розсуваєш руками хмари, ростеш над синім повітрям і, вернувшись на землю, бачиш — скільки живих друзів у тебе в степу.

І жайворонок, що загубився в небі, співаючи жайворонисі, і орел, що повис на вітрі, ледве ворушачи кінчиками крил, виглядає здобич, чорногуз бродить по траві, як землемір, ящірка перебігла обніжок — зелена, мов цибулиння, бджоли гудуть за медом, ховрашок свистить, цвіркунці одно — пиляють у свої скипки, наче сільський швець на весіллі.

І хочеться знати, куди падає сонце, кортить дійти рівним степом до краю землі й заглянути в прірву, де вже чимало назбиралося погаслих сонць, і як вони лежать на дні провалля — як решета, як сковороди чи як жовті п'ятаки?

Малий чабанець (що може навчитись на чабанчука й вийти на чабаненка і, нарешті, заступити бать-ка-чабана) повертається смерком додому.

(216 сл.) Ю. Яновський

Тестові завдання для самоконтролю

1. Оберіть правильний варіант відповіді.

Лексика вивчає:

а) будову слова;

б) словниковий склад мови;

в) звуки мови;

г) будову речення.

2. У якому рядку всі слова мають переносні значення:

а) блимати, золотий, боліти, краб, клапоть;

б) блискучий, богема, бокал, голосний, коса;

в) бобровий, валіза, голуб, коштувати;

г) болото, долар, допис, зустріч, кошовий?

3. Оберіть рядок, у якому всі слова мають тільки одне значення:

а) кошти, свіжий, наліво, двір, підганяти;

б) голограма, доля, кохання, оцет, одноду мець;

в) наливати, намет, пісок, п'ята, танго;

г) обдирати, двір, просо, секрет, танцювати.

4. Доберіть лексичне значення до слова громадський:

а) який виникає, відбувається в суспільстві або стосується суспільства;

б) властивий свідомому громадянинові, спрямований на користь суспільства;

в) який є власністю окремої особи;

г) склад людей, які працюють або слугують у якій-небудь установі, на підприємстві.

5. Оберіть словосполучення, в якому прикметник вжито у прямому значенні:

а) м'який голос;

б) м'який шампунь;

в) м'яка перина;

г) м'яке очищення.

6. Які з наведених синонімів є абсолютними:

а) говорити, базікати;

б) їхати, мчати;

в) листоноша, поштар;

г) гордість, пиха?

7. Визначте, яке слово є стрижневим у наведеному синонімічному ряді.

Сновигати, блукати, ходити, човгати, походжати, бродити.

а) походжати;

б) ходити;

в) сновигати;

г) блукати.

8. Оберіть рядок, у якому подано антоніми, значення яких вичерпують поняття, протилежні вияви якого вони позначають:

а) любов — ненависть;

б) перший — останній;

в) зима — літо;

г) життя — смерть.

9. Оберіть правильний варіант відповіді.

Омофони — це:

а) слова, які співпадають в одній або декількох формах;

б) слова, які пишуться однаково, але звучать нарізно, завдяки наголосу;

в) слова, які вимовляються однаково, але відрізняються написанням;

г) слова, схожі за звучанням, але різні за значенням.

10. Оберіть рядок, у якому всі слова мають грецьке походження:

а) психолог, бібліографія, флегматик, філософія;

б) баскетбол, фабула, павільйон, тет-а-тет;

в) рейтинг, флірт, фаворит, хорей;

г) географія, іміджмейкер, вульгарний, апельсин.

11. Оберіть рядок, у якому всі слова є історизмами:

а) посол, запаска, король, капусняк;

б) повіт, хорунжий, кожум'яка, непман;

в) каламар, перст, небеса, графство;

г) піїт, режисер, шляхетний, пан.

12. Оберіть синонім до фразеологізму волос у волос:

а) потрапити у ціль;

б) попасти у масть;

в) як піску морського;

г) як дві краплі води.

13. Оберіть правильний варіант відповіді.

Синоніми — це слова:

а) які називають одне поняття, відрізняючись відтінками значень;

б) з протилежним значенням;

в) що мають однакове звучання й написання, але різне значення;

г) схожі за звучанням, але різні за значенням.


НазадЗмістВперед

 

 
© www.SchoolLib.com.ua