Головна

Шкільна бібліотека

Перелік предметів

Англійська мова
Біологія
Географія
Економіка
Інформатика
Історія
Математика
Німецька мова
ОБЖ
Політологія
Право
Природознавство
Психологія і педагогіка
Російська мова
Соціологія
Фізика
Філософія
Французька мова
Українська мова
Хімія

Підручники в PDF


 

УКРАЇНСЬКА МОВА. ПІДГОТОВКА ДО ЗНО
БУДОВА СЛОВА. СЛОВОТВІР

Тексти для диктантів

* * *

Здавалося, далі пливти нема куди.

Спереду Дніпро мов спинився в несподіваній затоці, оточений праворуч, ліворуч і просто зелено-жовтими передосінніми берегами. Але пароплав раптом звернув, і довга, спокійна смуга річки протяглася далі до ледве помітних пагорбків на обрії.

Степан стояв коло поручня на палубі, мимоволі пірнаючи очима в ту далечінь, і мірні удари лопастей пароплавного колеса, глухі капітанові слова коло рупора відбирали снагу в його думок. Вони теж спинялись у тій туманній далечині, де непомітно зникала річка, немов обрій становив останню межу його прагнень. Хлопець поволі глянув по ближчих берегах і трохи збентежився — на повороті праворуч виникло село, приховане доти за лукою. Серпневе сонце стирало бруд з білих хаток, мережило чорні шляхи, що гналися в поле й зникали десь, посинівши, як річка. І здавалось, той зниклий шлях, з'єднавшись із небом у безмежній рівнині, другою галуззю вертався знову до села, несучи йому ввібраний простір. А третій шлях, скотившись до річки, брав до села свіжину Дніпра. Воно спало серед сонячного дня, і таємниця була в цьому сні серед стихій, що живили його своєю міццю. Тут, при березі, село здавалось питомим витвором просторів, чарівною квіткою землі, неба й води.

Його село, те, що Степан покинув, теж стояло на березі, і зараз він несвідомо шукав спорідненості між своїм та цим селом, що випадково трапилось на великій путі. І радісно почував, що ця кревність єсть і що в ці хати, як і в свої покинуті, він зайшов би господарем. З жалем дивився, як воно тане, одсуваючись за кожним рухом машин, і от пасмо гидкого диму сховало його зовсім. Тоді Степан зітхнув. Може, це було вже останнє село, що він побачив перед містом.

Він почував у душі своїй невиразне хвилювання і млость, мов лишив у своєму селі й по всіх, що бачив, не тільки минуле, але й надії. Заплющивши очі, він піддався сумові, що колисає душу.

(294 сл.) За В. Підмогильним

* * *

Іду узвозом від глухенької пристані до крайнеба, що он воно, либонь, близько вже, стоїть між дніпровими кручами, як у велетенських воротах, урочисто святе перед ніччю, і на ньому — тоненька бузкова підківчина місяця молодого з однісінькою зорею в парі, теж бузковою.

Смеркає.

На сивій од роси траві по долу пасуться коні. Двоє. Один білої, другий карої масті. То лісникові. Он і хату його видно під байрачком над кручею, і дворище просторе з возом сіна біля повітки. А посеред повітки вогнище горить і над ним казанок — вечеря вариться.

Мені чути, як коні похрумують молодою травицею, поволеньки, вдячно ласують.

— Здрастуйте, коні! — гукаю до них неголосно.

Вони піднімають голови од паші, довго дивляться на мене, і очі в них добрі, місячні, як у всякої трудящої худоби.

Йти мені далеко. Одначе не біда. Зате набачуся і начуюся.

Бачитиму стежки й протопи весняні, що мов гілля від стовбура, простягатимуться від дороги в усі боки — до сіл, хуторів, до Дніпра та видолинків при ньому, де рибалки ріжуть ліщинові вудлища на вудки, діти скубуть квасець на борщ, а молодь шукає конвалії або ж бузок, найповніший побіля давніх печищ на кручах і поміж кручами.

Чутиму пісні, бо сьогодні неділя, то вже ж хтось заспіває, хоч сам, хоч гуртом...

Потім будуть озерця й озерцята, порослі лепехою. Я натраплятиму на них в молочно-голубій імлі зненацька й обходитиму кружка. Озерця ті казатимуть про себе ще тоді, коли я їх не бачитиму: шелеснуть у лепесі крила, крякне злякана качка і засюрчить просто на місяць, на світло.

(243 сл.) За Гр. Тютюнником

Тестові завдання для самоконтролю

1. Носієм лексичного значення є основа:

а) так;

б) ні.

2. Значущими частинами слова є:

а) звук, склад, закінчення, корінь;

б) наголос, склад, суфікс, префікс;

в) корінь, суфікс, префікс, закінчення;

г) корінь, суфікс, префікс, основа.

3. У якому рядку наведено тільки спільнокореневі слова:

а) різний, різнокольоровий, різного, різниця, вирізьблений, різник;

б) нести, принесений, виносити, носовий, виніс, нісенітниця;

в) валіз, вилазити, лаз, переліз, лози, лажу;

г) гонити, ганяти, перегони, гнати, поганяти, відгонити?

4. Оберіть рядок, у якому правильно визначений префікс до слів: пр...дорогий, премудрий, пр...милий:

а) пишеться префікс пре-, що означає збільшену міру вияву ознаки;

б) пишеться префікс при-, що вживається зі значенням неповноти дії;

в) пишеться префікс при-, що вживається зі значенням наближення до предмета;

г) пишеться префікс при- старослов'янського походження.

5. Оберіть рядок, у якому з поданих варіантів в усіх словах пишеться префікс с-

а) ...жити, ...фотографувати, ...мусити, ...долати, ...цілити;

б) ...хвалити, ...копати, ...шити, ...чистити, ...сипати;

в) ...ховати, ...сутеніти, ...писати, ...тискати, ...робити;

г) ...копати, ...твердити, ...формувати, ..хилити, ...тримати.

6. У якому рядку в усіх словах під час словотворення за допомогою суфікса -ськ(ий) відбувається зміна кінцевих приголосних основи:

а) ткач, Прага, Бахмач, Воронеж, Кременчук;

б) Буг, Кагарлик, латиш, інтелігент, Черкаси;

в) узбек, Запоріжжя, Острог, Золотоноша, пропагандист;

г) Рига, киргиз, баск, Череповець, турист?

7. Оберіть правильний варіант. Як змінюється група приголосних у словах віск, пісок, лісок при творенні іменників із суфіксом -ин(а):

а) на [жч];

б) на [шч] — щ;

в) на [сч];

г) на [ск]?

8. У якому рядку при творенні назв територій за допомогою суфікса -ин- допущено орфографічну помилку:

а) Донеччина, Київщина, Івано-Франківщина, Хмельниччина;

б) Галиччина, Миколаївщина, Ровенщина, Житомирщина, Словачина;

в) Туреччина, Донеччина, Кіровоградщина, Чернівеччина, Волинь;

г) Цолтавщина, Черкащина, Уманщина, Херсонщина, Дніпропетровщина?

9. У якому рядку всі слова написано правильно:

а) розхвилювався, бесчесний, відкриття, передчасний, міжконтинентальний;

б) безкорисливий, возвеличити, підтримка, розхитати, представник;

в) передплата, безкраїй, черезплічник, роспитати, обтрусити;

г) піттрусити, розписати, обсушити, черезсідельник, безгрішний?

10. У якому рядку всі слова пишуться з префіксом прі-:

а) пр...гірок, пр...ярок, пр...гарний, пр...дніпровський, пр...кордонний;

б) пр...звище, пр...зирство, пр...будова, пр...мудрий, пр...-вабливий;

в) пр...звисько, пр...рва, пр...звище;

г) пр...міський, пр...пізнілий, пр...писаний, пр...освященство, пр...мудрість?

11. Визначте, яким способом утворені слова: підберезник, по-нашому, розкричатися, замріятися.

а) префіксальним;

б) суфіксальним;

в) суфіксально-префіксальним;

г) складанням слів.

12. У якому рядку слова утворені злиттям словосполучень:

а) життєрадісний, зброєносець, стінгазета, профтехучилище, облвиконком;

б) вогнегасник, білоцерківський, мореплавець, сизокрилий, кінотеатр;

в) чистотіл, водовоз, нафтопровід, райвно, учком;

г) вічнозелений, довготривалий, вищевказаний, місцепроживання, малозрозумілий?

13. У якому рядку всі слова пишуться разом:

а) авто/сервіс, водо/гін, вантажо/обіг, держ/установа, електро/енергія;

б) легко/атлет, прем'єр/міністр, зірви/голова, пів/озера, напів/фабрикат;

в) вербо/лози, стоп/кран, трьохсот/ліття, трудо/день, тепло/обмін;

г) учитель/історик, віце/консул, п'яти/поверховий, затули/вітер, метео/служба?

14. Знайдіть речення, у якому допущено орфографічну помилку.

а) Напередодні Зеленої неділі, у суботу, що називається клечальною, обов'язково прикрашалися всі господарські будівлі.

б) Запашна, співуча, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів —скількома епітетами супроводяться визначення української мови.

в) Якби ті птахи мали людську мову, вони б сьогодні повідали маленькій дівчинці про її прекрасну землю.

г) Ніч прозора, бесшумна, тепла; ніби оксамитом обгортає людину оце м'яке степове повітря.


НазадЗмістВперед

 

 
© www.SchoolLib.com.ua