Головна

Шкільна бібліотека

Перелік предметів

Англійська мова
Біологія
Географія
Економіка
Інформатика
Історія
Математика
Німецька мова
ОБЖ
Політологія
Право
Природознавство
Психологія і педагогіка
Російська мова
Соціологія
Фізика
Філософія
Французька мова
Українська мова
Хімія

Підручники в PDF


 

УКРАЇНСЬКА МОВА. ПІДГОТОВКА ДО ЗНО
СИНТАКСИС І ПУНКТУАЦІЯ

Види складних речень

Завдання та вправи для самоконтролю

1. Зіставте речення, поясніть спільні та відмінні їх риси.

1. Добро і краса житимуть вічно. 2. Я вірю, що добро і краса житимуть вічно. 3. Я вірю: добро і краса житимуть вічно. 4. Краса безсмертна, і добро житиме вічно.

2. Випишіть із поданих речень складні, визначте граматичні основи, кількість частин. Поясніть художньо-виражальні засоби поетичної мови.

1. Не повернуть козаки з походу, Не заграють сурми на зорі... Будуть вік стояти біля броду Посивілі верби-матері. 2. Я хотів би, як ти, прожити, щоб не тліти, а завжди горіть... 3. Я для тебе горів, Український народе, Тільки, мабуть, Не дуже яскраво горів. 4. Ображайся на мене як хочеш, і презирством убий мене — Все одно я люблю твої очі і волосся твоє сумне. 5. Коли б я вірить став у Бога, То Бог на тебе схожим був. 6. І будеш ти у кожному диханні, і будеш ти навіки при мені Гасить зірки очима на світанні, Палить мене в безжальному вогні. 7. О жорстока! Щастя хоч краплину В душу мою змучену згуби — Полюби і зрадь через хвилину, Та хоч на хвилину полюби! (З тв. В. Симоненка)

3. Серед поданих речень знайдіть складносурядні, аргументуйте рішення.

1. Останній сніг приречено білів, Струмочок перший жебонів у тиші, І урочистий клекіт журавлів Стояв до ранку в зорянім узвишші. 2. І віє з лугу смутком голубим, І лист упав, І це уже — навіки. 3. На екрані синього вікна ніч цвіте зірками голубими (З те. М. Луківа). 4. Хліб і сіль для друга й брата, а для ката — грім (Б. Коломієць). 5. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива (Г. Чубач). 6. Ще молоко на губах не обсохло, а він женитися надумав (Народна творчість).

4. Серед наведених речень знайдіть такі, у яких між сурядними реченнями кома не ставиться. Назвіть усі пунктограми.

1. Де-не-де біля ярів синіє безводний полин або кущиться пахучий чебрець (М. Стельмах). 2. В лісі озиваються співи солов'їні і всі голоси весняної ночі. 3. Мавка, зачарована, тихо колишеться, усміхається, а в очах якась туга аж до сліз... 4. По білих снах рожевії гадки легенькі, гаптували мережки, і мрії ткались золото-блакитні, спокійні, тихі, не такі, як літні... 5. Ронила сльози дрібнії, збирала в кінви срібнії... 6. Як солодко грає, як глибоко крає, розтинає білі груди, серденько виймає (3 тв. Лесі Українки).

5. Визначте серед наведених речень складні з підрядними з'ясувальними, поясніть розділові знаки.

1. Про нас думають, виходячи з того, що ми робимо, який маємо вигляд, що ми кажемо і як ми це кажемо. 2. Грецький філософ Геракліт якось сказав своїм учням, що все змінюється, окрім закону змін. 3. Відчуття власної значущості є однією із тих рис, яка відрізняє людину від тварини. 4. Єдиний спосіб на землі вплинути на іншу людину — це говорити про те, чого вона хоче, і навчити її, як здобути бажане. 5. Якщо ви хочете мати однодумців, ставтесь із співчуттям до думок і бажань інших. 6. Ніколи не кажіть людині, що вона помиляється. 7. Робіть так, щоб те, на що ви спрямовуєте людей, здавалося їм нескладним. (За Д. Карнегі)

6. Перекладіть текст українською мовою. Поясніть розділові знаки у складних реченнях з підрядними означальними та з'ясувальними.

У большинства из нас довольно высокое мнение о своей личности, какой та является сейчас. Но через сорок лет, возможно, будем смеяться над тем, какие мы сейчас. Элберт Хаббард сказал: «Каждый человек хотя бы в течение пяти минут в день бывает набитым дураком. Мудрость состоит в том, чтобы не превышать этот предел. Зачем ждать, чтобы враги критиковали нас или нашу деятельность? Давайте станем для себя самым суровым критиком» (ЗаД. Карнегі).

7. Схарактеризуйте складні речення з підрядними місця та часу, поясніть пунктограми.

1. Де кров текла козацькая, трава зеленіє (Т. Шевченко). 2. Лесі Українці було тринадцять років, коли вона надрукувала в журналі свій перший поетичний твір (3 журналу). 3. Хмельницький відновлює український політичний організм там, де він давно перестав існувати, створює могутнє високоорганізоване військо. 4. У час, коли більшість масових повстань у Європі Нового часу зазнали поразки, Велике Українське повстання 1648 р. перемогло (3 тв. О. Субтельного). 5. А він пригадує село, в садку налиті сонцем сливи, там, де дитинство протекло. 6. Туди, на залиту вогнем Україну, летить моє серце, летить (З тв. В. Сосюри).

8. Знайдіть складні речення з підрядними способу дії, ступеня, порівняння.

1. Зло нічого не дає, крім зла. Вмій прощати, як прощає мати. За добро добром спіши воздати — мудрість завше доброю була (М. Луків). 2. Хай спогади линуть за вітром, немов голубі пелюстки (М. Рильський). 3. І світлість звуків, мов роса на землі. І синя тінь, мов тон віолончелі (М. Бажан). 4. Ненависть воюючих була такою великою, незліченні маси обох сторін так пристрасно жадали загибелі одна одній, убитих було так багато, що смерть часом ніби відмовлялась приймати загиблих (О. Довженко). 5. На плесі вода така темна, ніби на чорному камені настояна (М. Стельмах).

9. Серед поданих речень знайдіть складні з підрядними причини.

1. Витри піт солоний із чола І трудись, забувши про утому, Бо людина ціниться по тому, Чи вона зробила, що могла. 2. Приїжджайте частіше додому, Щоб не мучила совість потому. Бо не вічні ні батько, ні мати, Завтра можете їх не застати. 3. Суть дружби є самопожертва, тому й нелегко другом буть (3 тв. М. Луківа). 4. Що ти любиш мене та жалуєш, від того і я така веселенька (Г. Квітка-Основ'яненко).

10. Допишіть пропущену частину складного речення з підрядним мети.

1. Щоб рибу їсти... (треба в воду лізти). 2. Щоб здобути справжню незалежність.... 3. Для того щоб тебе поважали.... 4. Щоб бути загартованою людиною, слід.... 5. Щоб стати вчителем, необхідно... .

11. Серед поданих речень знайдіть складні з підрядними допустовими. Поясніть їх стилістичні особливості.

1. І куди б не вертався мій шлях, У якій би не був далечіні, Серцем я у лугах і степах — На Вкраїні, на милій Вкраїні. 2. Рубінові ґрона обтяжують віти, Колише калину малиновий вітер. 3. Таку тебе запам'ятав, Таку тебе люблю і нині, Дарма, що зморшки час поклав І притуманив очі сині (З тв. М. Луківа). 4. У які б краї не водили мене нескінченні дороги — звідусіль вабив і кликав до себе ласкавий голос Росі — річки дитинства мого, милого й далекого (Г. Сіра). 5. Хоч ми собі брати, але наші кишені не сестри. 6. Хоч на споді лежатиму, та у вічі плюватиму (Народна творчість).

12. Накресліть моделі складнопідрядних речень, визначте типи підрядних.

1. А через рік померла удова. Зосталась хата і городу латка, І на могилі — квіти і трава, І честь, яку не зрадила солдатка. 2. Неначе тіло без душі, Оселя, де немає жінки. 3. Вона мене навідує щоніч, Як не хитруй — нічого не сховати. Стоїть за крок і не відводить віч, і не збагнеш, Вітчизна то чи мати (3 тв. М. Луківа). 4. А цей ночами все сичить і свище, хоч вже перетворивсь на порошок: — Чого могила у сусіда вища і домовина довша на вершок?.. (В. Симоненко).

13. Знайдіть складні речення з підрядними умовними.

1. Коли є до чого жагота, то кипить у руках робота. 2. Як будеш з правдою кохаться, то не будеш паном зваться. 3. Коли дихнуть усі люди, то вітер буде. 4. Безглуздо керувати іншими, якщо не вмієш керувати собою. 5. Якби не було «якби», то кожен був би досконалий. 6. Тоді ціну йому знаєш, як його втрачаєш. 7. Хто хоч один раз украде, той назавжди злодієм стає. 8. Побить, то й аби-хто знайдеться, от інше діло — пожаліть (Народна творчість).

14. Знайдіть складнопідрядні речення з підрядними наслідковими та підрядними мети. Обґрунтуйте рішення.

1. Я воскрес, щоб із вами жити Під шаленством весняних злив. 2. І хочеться бути дужим, І хочеться так любить, щоб навіть каміння байдуже Захотіло ожити і жить! З. І наша юність буде хай такою, Щоб їй ніхто не заздрити не міг! 4. Виніс край мій жорстоку муку, Щоб сьогодні ожив твій край. 5. Світ зігрів він своєю любов'ю, Переміряв шляхи вікові, Щоб ніколи конвалії кров'ю Не ридали ніде в траві (З тв. В. Симоненка). 6. Місяць, підводячись вгору, пірнає в загустілу хмару так, що видніється лише срібний край (М. Стельмах). 7. Листя горобини з зеленого стало жовтим, так що його важко було відрізнити від ягід (В. Гжицький).

15. Випишіть речення із супідрядністю, а потім —з послідовною підрядністю. Поясніть усі пунктограми.

 

1. Ні перед ким не станеш спину гнути,

Не віддасися ворогу в ясу,

Якщо ти зміг, товаришу,

збагнути свого народу велич і красу.

2. Хто тебе любов'ю обікраде,

Хто твої турботи обмине,

Хай того земне тяжіння зрадить

І з прокляттям безвість проковтне.

3. Як хороше радіти без причини,

Коли на місто сутінь опада,

І чується, як тихо, безупинно

Дзюрчить у стоки весняна вода.

4. Ти не можеш мене покарати

Блискавками з-під милих брів,

Бо тебе я навіки втратив

Ще до того, як вперше стрів

(3 тв. В. Симоненка).

16. Знайдіть безсполучникові складні речення, поясніть розділові знаки.

1. Гляди, не забудь: людиною будь! 2. Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини добра душа. 3. Вік прожить — не поле перейти. 4. Хлопці б'ються чорт зна за що: хоч красива, та ледащо. 5. Рідної матері слівце — як літнє сонце: бо хоча й єсть на світі хмарненько, а все-таки від нього тепленько. 6. Закинь назад — попереду знайдеш. 7. Є — слово, як мед солодке; нема — слово, як полин гірке. 8. Земля наша мати: всіх зрівняє і помирить (Нар. творчість).

17. Поясніть розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.

1. Тут, за хатою на осонні, росли вишні вздовж дерев'яної огорожі, за ними купчилися кущі малини та смородини. 2. Зима притрусила землю пухнастим снігом, дуби-велетні позодягалися у сиво-золоті кожухи, берези стоять непогасними свічками, стовбури грабів чорні, ...грона калини мерехтять рубіновою кров'ю, снігурі жаристо квітнуть на кущах, сяє соснова глиця, вітер дихає шпарким морозцем (3 тв. Є. Гуцала). З. У ново побудовану хату насамперед вносять ікони і вішають їх у красному куті; під ними, на покутті, ставлять діжу; на стіл кладуть хліб із сіллю (Г. Вулашев). 4. Прикмети ясної сухої погоди: вночі було тихо, вранці піднявся вітер, вдень він посилився, в надвечір'я стих (Нар. прикмети). 5. Ніхто не знає: тільки баба та вся громада, тільки сич та сова, та людей півсела! 6. Менше говори — більше почуєш (Народна творчість).

18. Накресліть моделі безсполучникових складних речень. Поясніть смислові відношення між частинами.

1. А може, в цьому й є моя сміливість: Палити серце в хуртовині сніжній, купати душу у холодній зливі. 2. На жовтій квітці декілька краплин — Ясне вино на золотавім лезі (3 тв. О. Теліги). 3. Дзвенить у зорях небо чисте, Палає синім льодом шлях (Д. Павличко). 4. Яка ж хмільна відрада — Іти назустріч дням і знать: Мине печаль і знада, Покосом ляже сіножать (Ю. Клен). 5. Любім життя, топчімо зелен-ряст. Усім живим уміймо дорожити І пам'ятаймо: живемо лиш раз, Удруге нам на цій землі — не жити. 6. Пелюстка кожна повна музики: Квітує сад. 7. Матері переходять в пам'ять — Не лишають по смерті нас (3 тв. М. Луківа).

19. Перебудуйте речення так, щоб вийшли безсполучникові складні конструкції.

1. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути. 2. Золотіє вечірня тополя, Й дивним світлом горять небеса, Покотилась зоря, мов сльоза, У долоні пшеничного поля. 3. Доброта — це наче руки мами, на яких тримається життя (3 тв. М. Луківа). 4. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. 5. Наука вчить багато, а життя — ще більше. 6. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться! (Народна творчість)

20. Знайдіть складні речення з різними видами зв'язку, поясніть розділові знаки.

1. Моя осіння туга, лагідна і ніжна, Крізь срібло згаслих вечорів пливе, Як лебідь білосніжний, У смутку тихому покинутих ставків (Ю. Клен).

2. Не Лев, а Діва — наш відвічний знак. Не гнів, а ніжність — наша вічна сила (О. Теліга). 3. Воно мало жорсткі риси побіля вуст і біля очей — таке обличчя намалював би старовинний художник на дубовій дошці, зображуючи Богоматір чи святу; материна голова якраз затуляла сонце, і його проміння, іскрячись у розмаяних чорних косах і обертаючи їх на яскраві, такі прозорі срібні волоконця, творило довкола материної голови мерехтливий німб (Є. Гуцало). 4. А встане сонце із огнистих плес, Заллє проміння землю світанкову, Й зірки додолу спустяться з небес І на людей обернуться ізнову (М. Луків). 5. Вона посміхнулась, красива і сива, як доля, Махнула рукою- — злетіли увись рушники. «Лишайтесь щасливі!» — і стала замисленим полем На цілу планету, на всі покоління й віки (Б. Олійник).

21. Поясніть розділові знаки у складних реченнях із різними видами зв'язку.

1. Безумовною рисою психічного укладу українця є емоціоналізм і сентименталізм, чутливість та ліризм; найяскравіше виявляються ці риси в естетизмі українського народного життя і обрядовості; ... одним з боків емоціоналізму є і своєрідний український гумор, що є одним із найбільш глибоких виявів «артистизму» української вдачі (Д. Чижевський). 2. Важливо, який ти насправді, а не за кого тебе вважають. 3. Люби мене в середу, а в неділю, як приберуся, то, може, на тебе й не подивлюся. 4. Найнявся — продався: скажуть дверима скрипати, то і скрипай (Народна творчість).

22. Перепишіть, розставляючи коми між частинами складносурядних і складнопідрядних речень.

1. Бринять живою радістю ліси як ранок спалахне на небокраї як сонце огняне завісу піднімає із їх первісної і чистої краси (В. Симоненко). 2. Із поля дівчина утомлена прийшла і хоч вечеряти дбайлива кличе мати за сапку — і в квітник де рожа розцвіла. 3. Та знай що тільки тут де невгамовний труд землі насиченій родюче лоно ранить доспіють ягоди і радощі постануть. 4. Той хто любить паростки кленові хто діброви молоді ростить сам достоїн людської любові бо живе й працює для століть! (З тв. М. Рильського) 5. Нехай серця не знають супокою хай обганяють мрії часу біг і Наша юність буде хай такою щоб їй ніхто не заздрити не міг! (В. Симоненко). 6. Коли набирають стяги епохи вітру нового і висоти думай що світ змінити хоч трохи повинен і ти (Д. Павличко). 7. Треба докласти всіх зусиль щоб перетворити оточення на ліпше якщо воно відстале або ж самому дорівнятися йому якщо відстав сам (О. Гончар). 8. Люди зрозуміли що якщо вони добре працюватимуть то щось зароблять (Гр. Тютюнник).

23. Розставляючи пропущені розділові знаки, перепишіть речення зі сполучником і (й) у такій послідовності: а) складносурядні речення; б) складносурядні речення зі спільним словом або спільною підрядною частиною; в) прості речення з однорідними присудками.

Уставте, де потрібно, пропущені літери, апостроф, розкрийте дужки.

1. Ущухнуло море і хвилі вляглися (Є. Гребінка). 2. На очах згорталося листя вільхи і вис.хала, мов на в...летенс...кій черені, висока болотяна трава (Ю. Збанацький). 3. Сонце йому отьмар...лось і світ пот...манів (С. Васильченко). 4. Пригадалось малярство мрії і з нутра стала підійматись якась могуча міцна сила (С. Васильченко). 5. Ось ранок синім возом їде і сонця сніп в с.ло в...зе (Б.-І. Антонин). 6. Саме тут на біл...ватому обрії неба виник із темної пелени Дніпра Монастирс...кий острів і проти нього над скелями Дніпра визначилась біленька хатина старого Глоби (А. Коптілов). 7. Вже червоніють помідори і ходить осінь по траві (М. Рильський). 8. Вітер стих і чистий свіжий сніг сріблом сяяв під блакитним наметом неба (М. Коцюбинський). 9.Зараз тільки сухе бадил...я стовбурчилось на городі та стр...міло соня...ничиння (О. Довженко). 10. Повертає хлопець голову і на одному з сухих д...рев бачить наряджену в шовк і дорогий оксамит з (синьо) зеленими переливами пташку (Ю. Збанацький). 11. Ось лапата рука зач...пила його за голову й зразу обтрусило всього снігом (Панас Мирний). 12. За хвилину двері рвучко ро...чахнулися і на порозі з...явився д...ректор (Ю. Смолич). 13. Зв...ртаємо на вулицю з трамвайною колією і нас наздог...няє вантаж...вка (В. Шевчук). 14. Від куща падає тінь і розсіваються приємні запахи (У. Самчук). 15. Ч...рне ворон...я сідало гр...мадами на сніг і знов здіймалося з місця (М. Коцюбинський). 16. Потім почали т...кти річечки по вул...цях і стала парувати земля на сонечку (В. Винниченко). 17. Нове століт...я вже на видноколі і час новітню створює красу (Л. Костенко). 18. Кружляє листя і не чутно кроків (Л. Костенко).

24. Знайдіть підрядні частини складних речень, визначте їх тип, підкресліть сполучники або сполучні слова, якими вони приєднуються до головних частин. Поясніть розділові знаки.

1. Сталося щось таке, чого не могло статися (В. Козаченко). 2. Пані така, що й одпочити не дасть (Марко Вовчок). 3. Чоловік дав задаток, розказав, куди завезти ялинку, і пішов (М. Коцюбинський). 4. І вечірнє сонце вдарило раптом у наші вікна, які зовсім не були зачинені віконницями, і поранило їх (В. Шевчук). 5.І стежечка, де ти ходила, колючим терном поросла (Т. Шевченко). 6. Як я люблю оці години праці, коли усе навколо затиха під владою чаруючої ночі! (Леся Українка) 7. Де колись був перелаз через старий тин, тепер там стояли нові тесові ворота (І. Нечуй-Левицький). 8. Вона все співала та співала, доки не сховалась на леваді у вербах (І. Нечуй-Левицький). 9. Спочатку я просто жахався цієї картини, а потім — поволі звик, як солдат на війні звикає до грому гармат (О.Довженко). 10.І неминуче впало так раптово, що вже не стало ні турбот, ні спогадів, ні суєти (М. Важан). 11. Уночі Андрій довго не міг заснути, бо в хаті було видно

од великих зірок на небі і густо пахло холодною м'ятою (Г. Тютюнник). 12. Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці (М. Коцюбинський). 13. Якби-то далися орлинії крила, за синім би морем милого знайшла (Т. Шевченко). 14. Хазяйка, хоч було тепло, напинала на плечі кожух (М. Коцюбинський).

25. Поясніть наявність або відсутність ком між сполучниками сурядності і сполучниками підрядності, а також між двома підрядними сполучниками у складних реченнях.

І.1. Тепер поле все ширше розкривало свої рамена, все далі розстеляло свою одежу, і, коли він зійшов на горбок, перед ним встали в повній красі всі ниви, зелена пляма, низької луки, далека смужечка лісу (М. Коцюбинський). 2. Тулячись спинами до самих бур'янів, ми боком проходимо повз діда і, як тільки минаємо його, щодуху біжимо (В. Нестайко). 3. Кашляв він так довго й гучно, що, скільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити (О.Довженко). 4. Мені, мабуть, не докучить нагадувати, що, хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього (М. Рильський).

II. 1. Мій біль бринить, зате коли сміюся, то сміх мій рветься джерелом на волю! (О. Теліга) 2. І весна йому теж здається дівчиною, але коли веселка живе на хмарі, то весна ходить по землі (М. Стельмах). 3. У цей час мати вже не знала колишніх злиднів, бо хоч від старшого сина вона ще й не мала допомоги, але зате Андрій тепер кожного місяця приносив їй той чи інший заробіток (М. Хвильовий). 4. Сідати на стілець не хотілося, бо якщо його стануть допитувати (про що? про що?), то вже неодмінно посадовлять на стілець і примусять сидіти довго-довго, велітимуть думати, зважувати (П. Загребельний). 5. Нічна пригода була настільки неймовірна, що коли я вранці прокинувся, то навіть подумав спершу, чи не приснилося то мені (В. Нестайко).

26. Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Укажіть на можливу варіантність у вживанні коми, тире або крапки з комою; обґрунтуйте свою точку зору. Вставте, де потрібноп пропущені літери, апостроф, розкрийте дужки.

Розставання

На самій вершині Беєвої гори Тимко та Орися зупинилися і якось (не) змовляючись повернулися обличч.. .м до села що лежало біля їхніх ніг покрите (світло) сизим серпанком. Довго дивилися (в) низ (не) проронивши (не, ні) слова, — там пройшло їхнє дитинство там жили їхні батьки і діди там родилася їхня любов там спіткала їх р.. .злука а тут на вершині гори під ясним небом на зелених роздол...ях пахучого степ... біля рідного порог... — хто ж знає і хто передбачить, — може із цією р...злукою вмирає і їхня любов?

— Тимку я тебе любит...му з усіх доріг виглядатиму, — тихо проговорила Орися ніжно беручи його за смуглу таку дорогу і милу їй руку на долоні якої як заклепки на плугові виблискували мозолі. — Буду день і ніч долю просити щоб ти живим зостався. А не дай Бог чого — і моє життя пропаще. Більш у світі я вже нікого не полюблю. Він у знак вдячності обняв її за плечі і поцілував між брови але дивне і якесь (не) сподіване почут...я оволоділо ним — почут...я якого він ніколи в собі не підозрював і навіть не міг пр...пустити що воно могло народитися в його душ... . Він відчував що від оцієї хвилі на оцьому самому місці вона вже зробилася для нього чужою що вони зараз розлучат...ся і вона буде жити якимось своїм (не) відомим для нього жит...ям а він буде жити своїм і що на відстані навряд (чи) зможуть вони перемовлятися серцями так як би при тій умові коли б вони були разом. І хто знає чи зрозуміють вони один одного відділ...ні безмежними просторами долі чи залишит...ся між ними той пал що живив їхні почут...я одне до одного чи затухне загасне замре витравит.. .ся часом війною горем і нещастям.

27. Виділіть частини безсполучникових складних речень, визначте смислові зв'язки між ними, поясніть розділові знаки.

1. Брати мої, нащадки Прометея! Вам не орел розшарпав груди горді — бридкі гадюки в серце уп'ялись (Леся Українка). 2. Не кожному в руки щастя йде — від багатьох воно тікає (Г. Тютюнник). 3. Прийде вечір — усі вулиці в селі аж гудуть піснями (С. Васильченко). 4. Час твій прийде з долею битися — сон пропаде (Леся Українка). 5. Ударили козаки веслами у воду — одскочив дуб од берега (А Коваль). 6. Продержало з тиждень морозом — земля заклякла, як кістка (Панас Мирний). 7. Гляне— холодною водою обіллє (Марко Вовчок).

28. Перепишіть, уставляючи, де потрібно, пропущені літери, апостроф, розкриваючи дужки. З'ясуйте, до яких правил про розділові знаки в безсполучникових реченнях дібрано цей ілюстративний матеріал.

1. Синички (з) ранку пищать — чекай (у) ночі мороз... 2. Мало сніг... на гілках дерев — улітку не буде ані грибів, ані ягід. 3. Березень сухий та мокрий май — буде каша й к...р...вай. 4. Береза раніше вільхи листя ро...пустить — літо буде сухим. 5. 3...явилися опеньки — літу кінець. 6. (У) ночі, ближче до ранк..., сильно мерехтять зорі — погода змінит...ся. 7. Перший день баб...ного літа (14 вересня) ясний та теплий — осінь буде теплою (Народна творчість). 8. Пан гуляв у себе в замку — у ярмі стогнали люди. 9. В мужика землянка вогка — в пана хата на помості. 10. У мужички руки чорні — в пані рученька тендітна (Леся Українка).


НазадЗмістВперед

 

 
© www.SchoolLib.com.ua