Головна

Шкільна бібліотека

Перелік предметів

Англійська мова
Біологія
Географія
Економіка
Інформатика
Історія
Математика
Німецька мова
ОБЖ
Політологія
Право
Природознавство
Психологія і педагогіка
Російська мова
Соціологія
Фізика
Філософія
Французька мова
Українська мова
Хімія

Підручники в PDF


 

ГЕОГРАФІЯ
ЕКОНОМІЧНА І СОЦІАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ СВІТУ

АВСТРАЛІЯ І ОКЕАНІЯ

ФІДЖІ

Фіджі — держава в Океанії, на однойменних островах. Площа 18,3 тис. км2. Населення 630 тис. людей. (1980). Столиця — Сува. Глава держави і головнокомандуючий — президент (призначається Великою радою вождів). Законодавча влада належить двопалатному парламенту. Основні партії: Фіджійська лейбористська партія, Партія національної єдності, Партія національної федерації, Християнсько-демократичний альянс. Понад 1/2 населення (в основному корінні фіджійці) — христия­ни: протестанти-методисти (37 %), англікани, адвентисти, пресвітеріа­ни, а також католики (8 %). Індуїсти становлять 38 %, а мусульмани — 8 %. Заселення Фіджі почалося понад 3,5 тис. років тому, спочатку мела­незійцями, а згодом полінезійцями. Першим з європейців тут побував голландець А. Тасман (в 1643 p.). Історично на островах сформувалося суспільство зі складною клановою ієрархією. З 1874 р. Фіджі — колонія Великобританії. У 1966 р. прийнята перша конституція. У 1970 р. Фіджі отримали статус британського домініону (англійського монарха пред­ставляв генерал-губернатор) і незалежність. У 1987 р. на парламентсь­ких виборах перемогла коаліція Фіджійської лейбористської партії і Партії національної федерації. У 1997 р. була прийнята нова конституція, що враховує інтереси основних етнічних груп.

Острови архіпелагу двох типів — «високі», вулканічні (до 500—1000 м над рівнем моря) і коралові атоли і рифи. На архіпелазі — понад 3 тис. видів рослинності (понад 60 видів цінних порід дерев). Тропічні ліси і чагарники займають 65 % території. Водяться пітони, ящірки і отруйні змії. Понад 100 видів птахів. У прибережних водах — до 120 видів риб, краби, омари, креветки, трепанги, морські черепахи, акули. Клімат тро­пічний, дуже вологий. Опадів на сході — 1778 мм, на заході — 3050 мм на рік. На архіпелаг час від часу (в основному з листопада по квітень) обру­шуються шквальні урагани. Природні ресурси — деревина цінних тропі­чних порід і запаси риби у винятковій економічній зоні (1,26 млн км2). Виявлені нафта, золото, срібло, свинець, цинк, мідь, марганець, бокси­ти, кобальт, залізняк, вугілля, фосфати, вапняк тощо. Серед всіх острів­них держав Океанії Фіджі мають найбільш розвинену економіку. Дохід на душу населення невеликий — бл. 3,5 тис. доларів США. Дві провідні галузі — туризм (основне джерело валюти) і виробництво цукру (головна стаття експорту). Швидко розвиваються швейна, лісова, деревообробна і меблева галузі, рибальство (все орієнтоване на експорт). Вирощують кокосову і сагову пальми, хлібне дерево, банани, таро, ямс, імбир, мус­катний горіх, цукрову тростину, батат, цитрусові, чай, каву, бавовник. Експортують копру і пальмову олію. Добувають і вивозять нафту, мідь, марганець, золото і срібло. Важливу роль відіграють іноземні інвестиції і зовнішня допомога. Основні морські порти — Сува (найбільший в Південно-Тихоокеанському регіоні, обслуговує не тільки Фіджі, але і сусі­дні країни), Лаутока і Левука. На внутрішніх каботажних рейсах задіяно кілька десятків судів. Залізниця з вузькою колією (бл. 600 км) належить державній цукровій корпорації і обслуговує її заводи. Є бл. 5,1 тис. км автошляхів, з них 1,7 тис. км — з твердим покриттям. У Наді (200 км до північного сходу від Суви) знаходиться найбільший міжнародний аеро­порт в Південно-Тихоокеанському регіоні. Місцева компанія Ейр Пасифік здійснює рейси в Австралію, Нову Зеландію, Японію, США, а також в інші країни Океанії. Аеропорт в Наусорі (20 км від Суви) використову­ється переважно для місцевих авіаперевезень (більшість островів мають аеропорти або посадочні смуги). З самодіяльного населення (бл. 300 тис. чоловік) тільки 36 % зайняті в ринковому, несільськогосподарському секторі економіки (в тому числі 15 % — в держсекторі). Бл. 50 % населен­ня працює в цукровому виробництві (цукрові плантації і заводи). Інші зайняті в натуральному господарстві. Населення складається в основно­му з корінних фіджійців (51%) змішаного меланезійсько-полінезійсько­го походження і фіджійських індійців (44 %; у 1945—1989 pp. їм належала більшість в парламенті, але після військового перевороту в кінці 1987 р. з країни виїхало бл. 100 тис. індійців). Проживають також європейці, китайці, філіппінці і представники деяких океанійських народностей. У сільській місцевості живе 2/3 населення. Понад 80 % землі знаходиться у власності місцевих кланів (матакалі), і значна її частина орендується. Фіджійські індійці-фермери, домінуючі у виробництві цукру і копри, володіють тільки 2 % землі, і їм доводиться орендувати її у корінних фі­джійців. Це одне з найгостріших питань міжетнічних відносин. Насе­лення говорить більш ніж на 300 діалектах фіджійської мови, але прові­дна роль належить бауанському діалекту. Індійці користуються хінді (від­мінним від оригіналу), але як розмовна мова все більше розповсюджу­ється хіндустані. У країні існує безкоштовна, але не обов'язкова почат­кова шкільна освіта для дітей 6—12 років (понад 90 % відвідують школу). Нараховується понад 700 початкових, 150 середніх і бл. 20 спеціальних технічних шкіл. У Суві є медична школа, сільськогосподарський і педа­гогічний коледжи, Фіджійський технологічний університет, а також Південно-Тихоокеанський університет, відкритий у 1968 р. 90 % населен­ня письменне. Система охорони здоров'я досить розвинена і включає 24 лікарні, 74 центри охорони здоров'я, 100 медпунктів і понад 400 сільсь­ких медпунктів. Тривалість життя чоловіків — 64 роки, жінок — 69 років. Сува розташована на острові Віті-Леву. Тут знаходяться регіональні пред­ставництва деяких міжнародних організацій. Інші великі міста: на ост­рові Віті-Леву — Лаутока (понад 50 тис. жителів), Наді (бл. 20 тис. жите­лів), Наусорі (понад 15 тис. жителів). Ач (понад 10 тис. жителів), Сігатока; на острові Вануа-Леву — Ламбаса (понад 20 тис. жителів), Мбуа, Мбута і Савусаву.
НазадЗмістВперед

 

 
© www.SchoolLib.com.ua