Головна

Шкільна бібліотека

Перелік предметів

Англійська мова
Біологія
Географія
Економіка
Інформатика
Історія
Математика
Німецька мова
ОБЖ
Політологія
Право
Природознавство
Психологія і педагогіка
Російська мова
Соціологія
Фізика
Філософія
Французька мова
Українська мова
Хімія

Підручники в PDF


 

ЕКОНОМІЧНА ТА СОЦІАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ

 

Розділ перший

ЗАГАЛЬНІ ПИТАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ ГЕОГРАФІЇ

Тема 6. ГЕОГРАФІЯ НАСЕЛЕННЯ СВІТУ

5. Освітній рівень населення

В останній час все частіше використовується поняття "якість населення". Це комплексне поняття включає до себе цілу систему характеристик заселення, а саме: освітній рівень населення, його професійна структура, соціальний склад населення, його рухливість, стан здоров'я, середня тривалість життя, здібність до сприйняття нововведень, ставлення до природи. При цьому вирішальне значення має освітній рівень, що пов'язано з інтелектуалізацією праці, підвищенням вимог до її кваліфікації.

У 1950 р. частка елементарно неписьменних серед дорослого населення світу (понад 15 р.) становила 44%. У 1990 р. цей показник знизився до 1-3,9%, що в абсолютному значенні відповідає 963 млн. осіб.

На частку економічно розвинених країн припадає близько 4% усіх елементарно неписьменних дорослих. Однак і цей показник у 80-х роках привернув до себе увагу у зв'язку з введенням нового поняття — "функціональна неписьменність". Під цим терміном розуміють нездатність людини адаптуватися до політичних змін у суспільстві, до структурних, технічних та технологічних змін в економіці; тому представники цього типу людей поповнюють ряди безробітних. У США функціональна неписьменність характерна для 23 млн. осіб, у Великобританії — 6 млн. осіб. У колишньому СРСР при

 

 

Кількість неписьменних і рівень неписьменності в світі у 1990 р. (за даними ЮНЕСКО)

Регіон

Кількість неписьменних

дорослих, млн. осіб

Рівень

неписьменності, %

 

Економічно розвинені країни

42

4,4

 

Країни, що розвиваються,

920,6

35,1

 

у т.ч.:

 

Африка на південь від Сахари

138,8

52,7

 

Арабські країни

61,1

48,7

 

 

Латинська Америка

43,5

15,2

Східна Азія

281,0

24,0

 

Південна Азія

397,3

53,8

 

Увесь світ

963,0

26,9

 

4,3 млн. неписьменних (2% населення старше 15 років) функціональна неписьменність була значно вищою.

У країнах, що розвиваються, проживає 96% усіх неписьменних світу. У Південній Азії і в Африці (південніше Сахари) 50% всього дорослого населення неписьменні, майже стільки ж неписьменних і серед арабського дорослого населення. У Східній Азії цей показник становить близько 25%, а в Латинській Америці — 15%. У країнах, що розвиваються, коефіцієнт неписьменності серед чоловіків становить 25%, а серед жінок — 45% (в розвинених країнах — 2,6 і 3,9).

За часткою неписьменних "рекордсменом" світу вважають маленьку державу в Гімалаях — Бутан, де 93% чоловіків неписьменні, а серед жінок — 98%. Ці показники високі і в Афганістані — 93% і 95%, у Сомалі — 82% і 94%, а також у країнах Тропічної Африки (Буркіна-Фасо, Сенегал, Мавританія, Гамбія, Нігерія, Чад, Малі, Сомалі — до 90% дорослого населення). Серед країн Америки найбільше неписьменних серед дорослого населення в Гаїті.

Більше половини всіх неписьменних припадає на дві найбільші країни світу — Індію і Китай, де частка неписьменного населення досягає 52% і 27% відповідно, або 281 млн. і 224 млн. осіб. Крім цих країн, у "першу десятку" також входять Пакистан, Бангладеш, Нігерія, Індонезія, Єгипет, Бразилія, Іран, Судан.

Для країн Європи характерний високий показник письменності і високий рівень освіти населення.


НазадЗмістВперед

 

 
© www.SchoolLib.com.ua