Головна

Шкільна бібліотека

Перелік предметів

Англійська мова
Біологія
Географія
Економіка
Інформатика
Історія
Математика
Німецька мова
ОБЖ
Політологія
Право
Природознавство
Психологія і педагогіка
Російська мова
Соціологія
Фізика
Філософія
Французька мова
Українська мова
Хімія

Підручники в PDF


 

Філософія посібник

Тема 1. ПОХОДЖЕННЯ ФІЛОСОФІЇ, ЇЇ ФУНКЦІЇ І РОЗДІЛИ

§ 2. Історичні витоки філософування

Світоглядні витоки філософії. Міф.

Міф — найдавніша форма світогляду. Сліди його існування (малюнки, скульптури) знайдено в гротах Кам'яної Могили (більше 30 тис. років до н.е.) в Запорізькій області, в Ка-повій печері на Півдні Уралу, в печері Оріньяк у Франції, гроті Мурзак-Коба (Крим) тощо.

Давньогрецьке слово «митос», яке перекладають звичайним «міф», означає оповідь, переказ (рос. предание). Дійсно, відомості про зміст прадавніх міфів України, Єгипту, Межиріччя, Індії, Китаю, Греції дійшли до нас у переказах писемної традиції (традере - передавати). Про доісторичні міфи дещо оповідають міфи народів, які ще у XIX- XX століттях жили первіснообщинним ладом. Міфологічне бачення світу первісними людьми відобразилось і в доісторичному мистецтві та пам'ятках матеріальної культури.

Порівнюючи наскельний живопис різних місць та часів, можна помітити певні сюжетні інваріанти. Так, і в Оріньяку (бл. 30 тисячоліть тому), і на фресках Сахари 6-го тисячоліття бачимо один і той самий природно-побутовий світ: перегін худоби, полювання на диких тварин, святкові дійства, воїнів у стрімкому танку, магічні танці жінок. Важливе місце займають зображення диких тварин - мамонтів, коней, носорогів (Кам'яна Могила, Капова печера). Але серед суто природних реалій бачимо багато зображень незрозумілих істот, символів, знаків.

Онаочнений в мистецтві життєвий світ первісних людей відображає принаймні два плани. Перший — суто природний. Другий - дещо відмінний від природного. Ми не будемо називати його фантастичним, оскільки для первісної людини він був так само реальний, як і перший.

Значну увагу наших предків до явищ другого плану буття навряд чи можна пояснити якимись матеріально прагматичними міркуван-нями. Та й сам первісний живопис зовсім не прагматичний. Мабуть, цей другий позаприродний план віддзеркалює спрямування зовсім іншого ґатунку — до трансцендентних щодо природи витоків людської духовності, які Людина розумна завжди інтуїтивно відчувала. Оці відчуття й відображені у формі символів — чуттєвих образів, що натякали на позаприродний шар буття.


НазадЗмістВперед

 

 
© www.SchoolLib.com.ua